kia-xceed-cdcuvmy20-design_w.jpg

KOMPAKT & CAMPINGVENLIG
CROSSOVER

Kia laver med Sportage allerede en gedigen campingtrækker, men test af den nye XCeed viser med tydelighed, at en mindre model kan gøre det mindst lige så godt. En artikel fra Camping Fritid.

Det er ingen simpel ting at begynde at sælge biler fra et helt ukendt mærke, og det er på ingen måde selvskrevet, at et nyt mærke bliver en succes. For sydkoreanske Kia var 1996 året, hvor mærket begyndte salget i Danmark, og missionen var simpel og klar: Biler med meget udstyr, god plads til meget lave priser. Kvalitet stod ikke øverst på listen, designet heller ikke, men de høje danske afgifter på biler gjorde, at de billige koreanske biler hurtigt kom til at stå i mange danskeres garage. For 24 år siden ville ingen så meget som have vovet den tanke at sammenligne bilernefra Kia med dem fra etablerede ogvelrenommerede mærker som Ford og Toyota,men i dag er det som om, det altid har været sådan.

Kia laver moderne, sikre, velkørende og holdbare biler, og når det kommer til design, vinder den koreanske producent priser for sit arbejde. Apropos priser, så er en Kia ikke længere en “billigbil”, men en bil som giver god værdi for pengene. Hvis ikke det er nok, kan 7 års garanti ofte være udslagsgivende. 

Kia kan i den grad være med, når det kommer til den nyeste teknologi og de seneste trends. XCeed er et af de hidtil bedste eksempler. En moderne crossover i en populær klasse (med bl.a. VW T-Roc), hvor designet er tillokkende, og mulighederne for fine motorer og righoldigt udstyr er mange. Når det kommer til de nyeste drivlinjer, er XCeed sågar foran konkurrenterne, for den fås som plug-in-hybrid. XCeed PHEV kan lades op hjemme i indkørslen og levere 48 kilometer på ren strøm – og til priser fra 270.000 kr. er den yderst rimeligt prissat.

XCeed er mere præcis end Sportage

XCeed PHEV er dog ikke omdrejningspunktet i denne test, selv om den kunne være det. Som campingtrækker vil den kunne fungere med en mindre vogn bagpå, da den må trække 1.300 kilo på krogen. Til denne test går vi en vægtklasse
op og vælger den XCeed, som må trække flest kilo: 1,6 CRDi med DCT-gearkasse. CRDi er lig med en dieselmotor,
DCT er betegnelsen for en fuldautomatisk gearkasse med dobbeltkobling. Den moderne 1,6-liters dieselmotor yder 136 hk, og fordi DCT-gearkassen kan håndtere mere moment end samme motorvariant med manuel gearkasse, overfører den 320 Nm til de trækkende forhjul. Den maksimale påhængsvægt er 1.500 kilo.

 

I DCU-regi har vi flere gange testet den noget større Sportage, den mellemstore SUV fra Kia, og senest har den været
med i kampen om at blive Årets Campingtrækker 2020. Den var ikke tæt på at komme ind på de øverste pladser ved kåringen, men Sportage er en udmærket bil til at trække en campingvogn. XCeed er godt 10 cm kortere, men det er i
højden og vægten, den store forskel ligger: Næsten 17 cm lavere og 165 kilo lettere – for mange en mere håndterbar
bil, hvor man med crossover-designet alligevel stadig sidder højere end i den almindelige Ceed, som mange sætter pris på.
XCeed viser meget overbevisende egenskaber, både med og uden campingvogn. Det tager få minutter bag rattet at finde ud af, at den er mere præcis og inspirerende i køreegenskaberne end Sportage. På en snoet landevej oplever vi
køreglæde, fordi både styretøj og undervogn vækker både glæde og giver indtryk af stabilitet og køresikkerhed. Præcis
de egenskaber værdsætter vi i høj grad med campingvognen spændt på trækkrogen. XCeed forbliver præcis i styretøjet,
retningsstabil og uden forstyrrelser i undervognen. Køreegenskaberne er en fornøjelse, intet mindre.

En stærk partner

XCeed byder på et bredt motorprogram med benzinmotorer med 120, 140 og 204 hk, plug-in-hybriden med 136 hk og dieselmotoren med 136 hk. Med dieselmotoren er man meget fornuftigt stillet til at trække en campingvogn, og med den må man som sagt trække 1.500 kilo; benzinmotorerne må maksimalt trække mellem 1.200 og 1.410 kilo (for henholdsvis 120 hk og 140/204 hk). Der er tale om en støjsvag dieselmotor med meget fine manerer: Den kommer hurtigt op i omdrejninger, har gode kræfter fra bunden og virker slet ikke anstrengt. Den automatiske gearkasse sørger for, at der lynhurtigt skiftes til det rigtige gear, når man skal trække op ad bakke eller på anden måde kræver acceleration. Gearkassen bliver ikke hængende i et lavt gear, men omvendt går den heller ikke i “sparefunktion” ved hurtigst muligt at jagte 7. geartrin. Som nævnt får man fordelen af et højere maksimalt drejningsmoment, når man vælger automatgearkassen i forbindelse med dieselmotoren. I forhold til samme motor med manuel gearkasse har den 40 Nm mere.

Lavere pris og mere udstyr end konkurrenten

Som vi ser det, har den nye XCeed to direkte konkurrenter. Den ene er den ligeledes nye Mazda CX-30, som i billigste version koster noget mere, men også er udstyret med en stærkere motor. Mazda’en har dog det problem, at selv den stærkeste variant må trække maksimalt 1.300 kilo. Problemer i forhold til påhængsvægt støder man ikke på samme måde på med Volkswagen T-Roc, som vi kårede som Årets Campingtrækker 2019 – den må trække op til 1.900 kilo. T-Roc er til gengæld dyrere end Kia XCeed, og hos koreanerne får man meget udstyr, som koster ekstra hos tyskerne. Den testede XCeed 1,6 CRDi DCT Comfort til 312.999 kr. har bl.a. LED-forlygter, bakkamera, DAB+ og varme i rattet som standard, mens T-Roc Style 2,0 TDI DSG til 336.195 kr. har den slags stående under ekstraudstyr. Kia leverer, med andre ord, stadig veludstyrede biler, præcis som dengang i 1996.

 

Pladsforholdene er udmærkede til en familie med to voksne og to børn, og kvalitetsindtryk, indretning af kabine og førerplads og meget andet viser, at Kia er med meget langt fremme. Kia har for længst overhalet et mærke som Toyota, når det kommer til infotainmentsystemer, som er nemt og hurtigt at betjene på den berøringsfølsomme skærm. Klassiske,  overskuelige instrumenter er standard, mens man ved tilvalg af Edition-pakken til 10.000 kr. til XCeed Comfort får fuldt digital instrumentering, men også 18” alufælge, infotainmentsystem med en større touchscreen (10,25” mod 8” som  standard), el-foldbare sidespejle, lydanlæg fra JBL, indtræk delvist i kunstlæder og ekstra tonede ruder i bageste sidedøre og bagklappen. Til en samlet pris på 322.998 kr. er man sikret en virkelig velfungerende, moderne og veludstyret campingtrækker.

KIA XCEED 1,6 CRDI DCT COMFORT
Motor 1,6-liters dieselmotor: Ydelse 136 hk
Gearkasse: 7-trins automatisk dobbeltkobling
0-100 km/t: 10,1 sekunder
Topfart: 198 km/t
Forbrug: 18,9 km/l
Co2-udledning: 139 gram/km
Mål: (l/b/h) 440/183/148 cm
Bagagerum: 426-1.378 liter
Køreklar vægt: 1.440 kilo
Totalvægt: 1.920 kilo
Maks. vægt på træk: 1.500 kilo
Vogntogsvægt: 3.420 kilo

Kilde: Camping Fritid. Tekst Morten Brunsgaard Bek Foto Lasse Løndahl Henriksen

Car Special A/S
Industriskellet 9-13
2635 Ishøj

Tlf. 43 54 30 40

 

info@carspecial.dk

 

Tidsbestilling til værksted

 

 

 

Åbningstider

Salgsafdeling:

Mandag-fredag: 09.00-18.00

Lørdag: Lukket

Søndag: 11.00-16.00

 

Værksted og reservedele:

​Mandag-torsdag: 07.30-15.30 (Indskrivning: 7.30-17:00)

​Fredag: 07.30-15.00                (Indskrivning: 7.30-17:00)

Telefontid: 08:00 – 17:00

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

© 2015 by Car Special A/S