"KIA Niro kombinerer sig til respekt"

 

 
BILTEST: Hybridbilen Kia Niro kombinerer el- og benzinmotor med et vellykket automatgear og lokker samtidig med moderigtigt crossover-design. Toyota bør kigge nervøst i bakspejlet… 

Hvilken bil?


Kia Niro er en hybridbil, der både kører på benzin og el for at holde forbruget nede. Dermed udfordrer Kia især Toyota, der som pioner på området står stærkt i nichen for hybridbiler. Koreanernes udspil i hybridklassen virker gennemarbejdet. Blandt andet fordi Niro kobler el- og benzinmotor sammen med et moderne dobbeltkoblings-automatgear i modsætning til Toyotas mere udskældte trinløse gear, der ofte lader benzinmotoren køre med høje og højlydte omdrejninger. Endelig serveres Niro i moderigtigt crossover-look med den høje siddeposition, som mange bilkøbere efterspørger. Kia Niro fås fra 304.000 kr. inkl. levering og pænt med udstyr – her tester vi topudgaven Advance med det hele til 353.000 kr.

 

 

Vidste du at?


Kia Niro står på en ny platform, der også danner basis for søsterbilen Hyundai Ioniq. Mens Ioniq er en lav personbil i samme design som den ‘originale hybrid’, Toyota Prius, er Niro en højere og mere praktisk crossover på størrelse med Nissan Qashqai.
 

"Efter VW-skandalen vil hybridbiler i et vist omfang formentlig afløse de udskældte dieselbiler, inden vi for alvor skifter til el og brint. Med Niro kommer Kia på omgangshøjde med giganter som Toyota og VW."

Den store fordel ved teknologien er, at du kan opsamle og genbruge bremseenergi. Over korte afstande ved lav fart, kan du endda køre på ren eldrift. Vi prøvede flere gange at trille ca. én km gennem by- og villakvarterer i Kia Niro udelukkende på el.

 

Hvordan er førerpladsen?

Uden at være høj som en SUV får førerpladsen et løft i Niro. Det giver et godt udsyn, og gør det let at stige ind og ud. Forholdet mellem rat, sæde og pedaler er i orden. Betjeningen er let at finde rundt i – inklusive det multiinstrument der på forskellige måder viser, hvor miljøvenligt du kører. For eksempel kan du se, hvor stor en procentdel af din kørsel, der er økonomisk, din aktuelle brændstoføkonomi og om du får energi fra benzinmotoren, batteriet eller begge dele. Pædagogisk underholdning der gør det til en sport at spare.

 

Hvordan opleves kabinen?


Mere rummelig end man skulle tro for en bil på moderate 436 cm. Både for og bag er der masser af luft omkring hoved, albue og knæ – fem voksne kan sagtes drage på langtur i den gæstfri Niro. Batteriet er godt gemt væk under bagsædet, og lægger du splitbagsædet ned er gulvet næsten plant, og sammen med den lodrette bagklap er det nemt at få det maksimale ud af Niros bagagerum. Finish og kvalitetsindtryk er typisk Kia. Knapperne klikker lækkert, og du slipper for de raslelyde, du ofte hører i dyrere, tyske biler.

Er sikkerheden i orden?


Overordnet er Kia Niro solid og yder god beskyttelse af sine passagerer. Den danske Kia-importør har valgt at gøre fuld sikkerhedspakke med bl.a. automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, adaptiv fartpilot og vognbaneassistent standard. Et sympatisk valg der udløser topkarakteren fem stjerner i Euro NCAPs crashtest – uden fuld sikkerhedspakke scorer Niro kun fire stjerner. Blindvinkel-assistent kan tilkøbes for 10.000 kr. Læs mere på euroncap.com

Hvordan kører den?


På vejen er Kia Niro godmodigheden selv. Der er tydeligvis ofret penge på multilink-affjedringen, der uden problemer sluger både små og store ujævnheder. Præcis styring og blød i kurverne, og så belønner Niro dig med virkelig fin kørekomfort. 

Hvordan er motoren?


Kia Niro har to: En 1,6 liters benzinmotor med 105 hk og forbrænding efter den økonomiske Atkinson-cyklus samt en elmotor med 43 hk. Systemeffekten er på 141 hk, og de administreres af et seks-trins automatgear med dobbeltkobling. Det tekniske trekløver samarbejder forbløffende sømløst og dobbeltkoblings-gearkassen giver klart Kia et teknisk forspring til Toyota, der holder fast i et trinløst CVT-gear. Niro skifter simpelthen mere ‘organisk’, og kun ved fuld acceleration hører du det monotone brøl fra benzinmotoren, der ofte præger hybrider.

Med Niro beviser Kia, at de også mestrer hybridbiler. Brugen af dobbeltkoblings-automatgear er vellykket, komforten er høj og crossover-stilen rammer tidsånden perfekt. Niro er en stærk kombination af teknik, komfort og design, og Toyota har fået en seriøs rival i hybrid-nichen.

FAKTA: Kia Niro 1,6 GDI Hybrid Advance

Vejl. pris, inkl. lev.: 353.000 kr.
Anslået kontantrabat:* 15.000
Årlig ejerafgift: 620 kr.
Garanti (rust/mekanik): 12 år/7 år (eller 150.000 km)
Sikkerhed (Euro NCAP): 
Antal airbags: 7
Forbrug (EU-norm): 26,3 km/l
Forbrug i test: 22,3 km/l
Længde/bredde/højde: 436/181/155 cm
Bagagerum (min/max): 427/ikke opgivet liter
Vægt: 1.386 kg
Motor: 4 cyl., 1,6 liter benzinmotor + elmotor
Effekt: 105 hk + 47 hk = samlet effekt på 141 hk/147 + 170 Nm
0-100 km/t: 11,5 sek
Topfart: 162 km/t

Kilde: http://www.hvilkenbil.dk/test-kia-niro-kombinerer-sig-til-respekt/

 

Billeder af KIA Niro Hybrid

Vil du se mere til den nye KIA Niro Hybrid?

Du kan naturligvis altid få en prøvetur, og du kan se mere til den helt nye KIA Niro Hybrid her. Vi er altid klar til rådgive dig og til at besvare dine spørgsmål. Besøg os i vores bilforretning, ring til os på 43 54 30 40 eller skriv til os på Facebook, så vil vi gøre vores bedste for at hjælpe dig. 

Car Special A/S
Industriskellet 9-13
2635 Ishøj

Tlf. 43 54 30 40

 

info@carspecial.dk

 

Tidsbestilling til værksted

 

 

 

Åbningstider

 

Salgsafdelingen:

 

Mandag-fredag: 09.00-18.00
 

Lørdag: Lukket
 

Søndag: 11.00-16.00

 

Værksted og reservedele:

Mandag-torsdag: 07.30-15.30 (Indskrivning: 7.30-17:00)

Fredag: 07.30-15.00                (Indskrivning: 7.30-17:00)

Telefontid: 08:00 – 17:00

  • LinkedIn Social Icon
  • Facebook Social Icon

© 2015 by Car Special A/S